اعتیاد متوسط به کانابیس ​​باعث افزایش خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 می شود

 27اکتبر 2019 - براساس یافته های منتشر شده در Diabetes Care ، احتمال ابتلا به کتواسیدوز دیابتی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که از محصولات کانابیس[1](حشیش ماری جوانا) استفاده می کنند، نسبت به افرادی که از این مواد استفاده نمی کنند، بیش از دو برابر است.

پرفسور Gregory L. Kinney ، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلرادو، گفت: کانابیس یک ماده ی اعتیاد آور شناخته شده است، و این جنبه ی بالقوه مشکل ساز استفاده از کانابیس را باید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 ارزیابی کرد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید با آن دسته از بیماران خود که از حشیش یا ماری جوانا استفاده می کنند، در مورد امکان تاثیر مصرف این ماده بر کنترل گلایسمی، سندرم hyperemesis کانابیس(سندرم تهوع و استفراغ شدید ناشی از کانابینوئید) و کتواسیدوز دیابتی صحبت کنند.

پرفسور Kinney وهمکارانش یک مطالعه مقطعی با شرکت 932 بزرگسال از رجیستری کلینیک the T1D Exchange  انجام دادند. شركت كنندگان از طریق یک تست غربالگری الكل، سیگار و مواد مخدر ، عادت استفاده ی خود از کانابیس را در یک مقیاس 33 نقطه ای مشخص كردند. محققان نمره 4 تا 26 را به عنوان خطر اعتیاد متوسط به کانابیس ​​و نمره بیش از 26 را به عنوان خطر بالای اعتیاد به کانابیس تعریف کردند. آنها همچنین داده های مربوط به کتواسیدوز دیابتی را که نیاز به مراجعه ی شرکت کنندگان به بیمارستان داشت، را جمع آوری کردند.

از میان شرکت کنندگان، تعداد 61 نفر دارای نمراتی بودند که نشان دهنده ی خطر ​​اعتیاد متوسط به کانابیس بود(میانگین سنی آنها 31 سال ؛ 45.9 درصد زن). 871 شرکت کننده از محصولات کانابینوئیدی استفاده نمی کردند(میانگین سنی 2/38 سال و 1/62٪ زن).

محققان خاطرنشان كردند كه میانگین HbA1c در میان افرادی با خطر اعتیاد متوسط به کانابیس 8.4 درصد بود، درحالیکه میانگین مقدار​HbA1c   در بین افرادی که از محصولات استفاده نمی کردند برابر با 7.7 درصد بود(P = .005) .

 تشخیص دیابت نوع 1 در میان افرادی با خطر اعتیاد متوسط به کانابیس، در متوسط سنی ​​8/12 سال ​​و در بین افراد غیر معتاد در متوسط سنی ​​16.1 سال صورت گرفته بود (P = .007)

محققان همچنین دریافتند: بزرگسالانی با خطر اعتیاد متوسط به کانابیس ​​2.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به کتواسیدوز دیابتی در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده هستند (OR = 2.5; 95% CI, 1-5.9)  و تعدیل نتایج برای وضعیت قانونی استفاده از کانابیس ها در دولت محل سکونت این افراد، این ارتباط را تغییر نداد.

محققان نوشتند: ما تصور می کنیم که عدم تحرک غیرقابل پیش بینی معده و شدت گاستروپارزی در بین مصرف کنندگان کانابیس که مبتلا به سندرم cannabis hyperemesis  هستند، ممکن است منجر به کنترل قند خون در زیر حد مطلوب شود. علاوه بر این، افزایش اشتهای ناشی از مصرف کانابیس ممکن است منجر به افزایش قند خون آنها می شود و کاربران ممکن است قند خون بالای شبانه را تجربه کرده و از آنجائیکه کانابیس موجب اختلال در توانایی آنها برای مدیریت دیابت می شود، درک آنها در تشخیص هیپوگلیسمی نیز تغییر می کند.

منبع:

https://www.healio.com/endocrinology/diabetes/news/online/%7B21a04949-5e2c-4c1b-b20b-82d7935c91ba%7D/moderate-cannabis-use-increases-risk-for-diabetic-ketoacidosis-among-adults-with-type-1-diabetes

 



[1] کانابیس ها طبقه‌ای از مواد اعتیاد آور هستند که از جمله شناخته شده ترین آن‌ها می‌توان به ماریجوانا و حشیش اشاره کرد. این مواد از گیاه شاهدانه تهیه می‌شوند و به دلیل توهماتی که در افراد ایجاد می‌کنند به عنوان مواد توهم زا نیز شناخته می‌شوند. گیاه شاهدانه از چند هزار سال پیش در چین برای کارکرد دارویی استفاده می‌شد. امروزه نیز در برخی کشورها مصرف برخی از مشتقات شاهدانه قانونی اعلام شده است. با این حال به دلیل ماهیت توهم‌زایی و ایجاد وابستگی‌های شدید جسمانی و روانی در افراد، مصرف آن‌ها در بسیاری از کشورها ممنوع است.